Litet Uppsalabolag arrangerar världens längsta Trainhack.

Utvecklare genomför en 2000 km lång tågresa där de utvecklar appar för kollektivtrafiken

Den 7–9 september samlas 48 utvecklare ombord ett tåg från Göteborg till Uppsala via Luleå, när det Uppsalabaserade startup-företaget 46elks återigen arrangerar Trainhack tillsammans med flera olika företag i branschen.

Trainhack 2017 är en uppföljare på förra årets mycket lyckade arrangemang, som bland annat resulterat i att Internet ombord på många tåg i Sverige har blivit bättre.

I två vagnar anpassade för ett hackathon (en typ av tävling för programmerare) på hjul med internetuppkoppling har ordnats i syfte att hackdeltagarna ska utveckla appar, IoT-lösningar, webbtjänster m.m. som förbättrar kollektivtrafikupplevelsen för resenärer eller gör det lättare för trafikföretagen att bedriva sin verksamhet.

Trainhackresan sker med SJs nattåg mellan Göteborg och Uppsala via Luleå med start i Göteborg 18:00 på torsdagen den 7 september. Det finns plats för 48 utvecklare i de abonnerade tågvagnarna.

Syftet med Trainhack är att skapa ett unikt, utmanande och roligt hackevent för utvecklare och att det ska bli en resa som fokuserar på att skapa digitala tjänster som underlättar och skapar en mer positiv upplevelse av kollektivtrafiken i hela Sverige och Europa.

Vi hoppas kunna sprida kunskap om öppna data och APIer (APIer är ett sätt för olika datorsystem att prata med varandra) som finns och som möjliggör att nya bättre tjänster skapas.

Luleå är ett delmål med både tekniskt universitet och företag som Facebook representerade i staden. Det kändes som ett givet delmål, säger Martin Harari Thuresson, utvecklare på 46elks och projektansvarig för Trainhack.

Vad vi hoppas uppnå med Trainhack 2017

1. Sprida kunskap om resande data och API:er.
  2. Främja nätverkande, söka efter utvecklare att anställa. Under Trainhack 2016 lyckades Railit rekrytera en ny medarbetare på eventet.
  3. En rolig upplevelse för deltagare och arrangörer som ger energi i vardagen.
  4. Att det på sikt skapas fler och bättre tjänster för resande, både i existerade organisationer och nya tjänster.

Så blir Trainhack 2017 möjligt

46elks bidrar till Trainhack genom att ta projektledarrollen och är också med ombord både som arrangör och tävlande.

För de tävlande som vill använda 46elks telefoni- och SMS-API så står vi så klart redo att stötta med det också, säger Johannes Ridderstedt, VD och grundare av 46elks AB.

Arrangörerna bidrar med sina egna kompetenser och resurser. Arrangörer och sponsorer finns med på tåget för att stötta deltagarna och många är också själva med som deltagare. Övriga arrangörer står för lokaler, mat, idéer, problemställningar, internet ombord, tillhandahåller API:er, arrangerar meetups inför eventet, m.m.

Eftersom nattåg ofta inte har så bra mottagning så är det bra att göra saker som även funkar offline.

Mer information om eventet finns på https://www.trainhack.se

Många arrangörer och sponsorer

Under Trainhack 2016 var det åtta organisationer som var med och skapade Trainhack. I år är det dubbelt så många som är med och gör eventet möjligt och ännu mer spännande än förra året. De är SJ AB, Blå Tåget, eTRAVELi, Oxyfi, Trafiklab, Ralit, Västtrafik, Microsoft, Icomera, Sandelin Webbyrå, Linkon, Taxi Stockholm, m.nu, Maintenance365 AB och Luleå tekniska universitet.

Stort intresse för att delta

Det visade sig vara ett väldig populärt event, alla biljetter till eventet är redan slut och de som önskar delta kan sätta upp sig på en kölista.

Hackations

Hackathon är ett numera ett moget men starkt växande fenomen inom IT- och programmeringsvärlden världen över. Inte sällan händer det att program och tjänster som skapas i dessa sammanhang leder till nya startups eller att existerande startups skapar en app eller digital tjänst som får stor spridning, säger Martin Harari Thuresson.

För mer information om hack på tåg i andra länder och föregående års event se:

API

API står för Application Programming Interface, gör det möjligt för olika system att prata med varandra. Det kan handla om att hämta en tidtabell eller aktuella störningar i kollektivtrafiken eller ta emot ett SMS. Genom att olika system kan prata med varandra med standardiserade API:er så ökar möjligheten till innovation, eftersom varje enskilt system då inte behöver vara så komplext eftersom det inte behöver klara allt själv.

Om 46elks

46elks AB vill göra det busenkelt att integrera SMS- och telefoni-funktionalitet i sin mjukvara eller sitt företag. 46elks startade 2011 i Uppsala med uppdraget att tillhandahålla ett API som är lätt för alla utvecklare att använda. Läs mer om 46elks här: https://www.46elks.com

Kontaktpersoner:

Martin Harari Thuresson
Utvecklare på 46elks och projektansvarig för Trainhack
Mobil: +46 (0)72 317 5800
E-post: martin@46elks.com

Martin Harari Thuresson
Hämta högupplöst bild

Johannes Ridderstedt
VD, 46elks
Mobil: +46 (0)70 450 84 49